Politikker

Læs mere om vores politikker ved sygdom, opstart m.m.

Sygdom

Hvis børn er syge eller holder fri, skal børnehaven have besked. Når børnene bliver hentet af andre end forældrene, skal børnehaven have besked. Hvis søskende skal hente, skal der indgås en skriftlig aftale.

Syge børn kan vi ikke påtage os ansvaret for. Kan barnet ikke deltage i børnehavens dagsrytme på normal vis, må barnet ikke komme i børnehave. Bliver barnet syg i børnehaven, kontakter vi forældrene. Husk at oplyse om evt. nyt tlf. nr. på arbejdet.

Procedure ved opstart af nye børn

• Vi sender et velkomstbrev hjem til barnet
  • Barn og forældre besøger børnehaven efter behov
  • Overleveringsmøde ifølge områdets aftale/dagsorden
  • Barnet starter op
  • Forældre og personale samarbejder
  • Barnet føler sig tryg
  • Sprogvurdering for 3 årige – derefter samtale

Lågen

Børn må kun gå udenfor lågen sammen med en voksen. Nogle børn går ud, når de ser deres forældre komme, eller de løber ud til bilen, inden forældrene forlader børnehaven. Det må de ikke. Det er også et forældreansvar, at børn ikke åbner lågen. Børn må heller ikke stå og hænge på lågen - ingen svingtur på lågen. Husk at lukke lågen forsvarligt – den lille hasp øverst skal i hak.

Fødselsdage

Vi holder børnefødselsdag i børnehaven. Vi har ikke personaletimer til at kunne tage med hjem til et barns fødselsdagsfest med hele børnegruppen.

I børnehaven dækker vi et festligt fødselsdagsbord og synger fødselsdagssang. Fødselsdagsbarnet får en gave fra alle på stuen. Barnet må gerne medbringe kage/is/slik i begrænset omfang til fødselsdagsfesten.

Invitationer: Vi ønsker kun fødselsdagsinvitationer, der hænges op på dørtavlen, og hvorpå hele stuen er inviteret til fødselsdag.  Hvis I har personlige invitationer til børnene, så skal invitationerne sendes hjem til børnene privat.

Kostpolitik

Børnehavens kostpolitik skal være medvirkende til:

• at børn får en sund og mættende kost
  • at skabe glade, aktive børn
  • at stimulere børns appetit
  • at modvirke et dårligt immunforsvar
  • at give børn kendskab til sund mad
  • at orientere forældre om børnehavens holdning til kost
  • at der er forskel på hverdag, weekend og fest

Morgenmad:

Børn, der møder tidligt, må gerne spise medbragt morgenmad i børnehaven i tidsrummet kl. 6.20-7.30.

Det er vigtigt, at børn får et morgenmåltid, der mætter og som ikke indeholder meget sukker. Det modvirker træthed og nedsat appetit. Morgenmaden, som jeres barn medbringer skal være i en separat indpakning. Vi henstiller til, at børn ikke medbringer drikkeyoghurt, frugtyoghurt, Frosties, guldkorn, cocopops og andre søde morgenmadsprodukter.

Formiddagsmad:

Børnene får serveret formiddagsmad kl. 8.30. Det er en del af det minimåltid, som forældrene betaler til gennem Forældrerådet. Det består af rugbrød m. smør og agurk, gulerod el.lign.

Eftermiddagsmad:

Der serveres frugt og et minimåltid om eftermiddagen.

Madpakker:

Børnene medbringer madpakke, og der skal være navn på. Det er vigtigt, at børn har en madpakke med, der mætter. Hver stue har en kasse i køleskabet til madpakker. Børnehaven sørger for drikkevarer, som omfatter mælk til madpakken, opfyldning af barnets drikkedunk i løbet af dagen og saft/kakao til fest. Medbring ikke drikkeyoghurt og andre drikkevarer i børnehaven.

Vi anbefaler, at man derhjemme snakker om madpakken, og at børnene en gang i mellem hjælper med at  smøre madpakke. Vi henstiller til, at brødet har en pæn tykkelse, så det mætter – rugbrød er at foretrække. Sukkerholdige produkter som kage, mælkesnitte, knoppers, slik m.v. hører ikke til i madpakken.

Vi har slikforbud i børnehaven med undtagelse af på fødselsdage og ved højtider.

Bordskik:

Børnene hjælper med at dække bord. Til højtider har vi dug på bordet. Til fødselsdage er der flag og bordpynt. Inden der spises madpakke venter alle indtil alle børn har pakket deres mad ud og lagt maden op på en tallerken. Der synges en sang, og det barn, der har dækket bord, siger værsgo´.

Hygiejne

Børnene skal være grundige med at vaske hænder, inden de hjælper til med madlavning. De skal lære almindelige regler for, hvordan man behandler maden, samt at der findes bakterier. Der skal vaskes hænder, inden vi spiser madpakker og inden frugtmåltidet. Personalet skal hjælpe og kontrollerer.

Medicin

Personalet skal helst undgå udlevering af medicin. Vi henstiller til forældrene, at de ved lægebesøg gør opmærksom på, om medicinen kan gives morgen og aften. Ved kroniske sygdomme kan der gives medicin i børnehaven. Medicinen skal have lægens skriftlige anvisning på, hvordan medicinen skal indtages.

Rygning

Det er totalt forbudt at ryge både ude og inde i børnehaven.

Middagslur/sovebørn

Børn på vuggestuen kan sove ude i egen barnevogn eller inde i seng/sovetelt.

Større sovebørn sover i det lille grupperum på Spurvene. De har hver deres seng, og skal medbringe sengelinned hjemmefra. Børnene sover i tidsrummet 11.45 – 13.45.

Sutter

På Spurvene er der et suttehus, og her ligger suttene før og efter, at børnene har sovet.